8 martie, 8 femei

Pentru că e 8 martie și din seria festivismelor, mi-am pus neuronii la contribuție și-a reieșit o altă listă. Decât 8 femei (ca în filmul lui Francois Ozon) de admirat. Dacă stau să mă gândesc mai bine, puteam să umplu (aproape) toate locurile cu producătoare. Cinema-ul nostru ăsta mic și foarte pe val a fost dus în spate de femei capabile și bănuiesc că extrem de răbdătoare. Dar genul ăla de material ar fi fost cel mai cinstit de făcut ca interviuri. Și eu nu sunt deloc pasionat de luat interviuri. Plus că nu știu cum să zic dar nu ar fi fost deloc festiv în spirit. Cred că ar trebui să știți că de la Poziția copilului (Oana Giurgiu & Ada Solomon) și până la Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu (Velvet Moraru) și de la Rocker (Anca Puiu) până la Periferic (Oana Kelemen), vreo 70% din filmele aborigene sunt produse de femei.

Și o parte destul de importantă sunt montate de femei. Am ales, însă, actrițe și artiste, regizoare și-o scriitoare. O listă personală, mai artizanală și evident că incompletă. Să purcedem, alfabetic dară

Ana Maria Sandu

Ana Maria Sandu

Ana Maria Sandu

Ocupație: scriitoare. Mai exact romancieră (3 bucăți) cu o carte de poezie la activ și cu multiple chestii lucrate prin presă (Dilema Veche & Liternet & Observatorul cultural).

De ce: pentru că scrie bine și o face deloc stalcită de importanța faptului că este un autor de literatură de sex feminin. Are o scriitură feminină, asumată și perfect imună la fandacsiile nocive ale literaturilor scrise de femei (prețiozități fanate, feminisme penibile sau erotizare facilă).

Must: Fata din casa vagon, roman de debut și unul dintre cele două romane contemporan-aborigene egocentriste și cu perspectivă la persoana I pentru care sunt capabil de ceva simpatii și aprecieri pozitive. De ce nu, și Aleargă, a treia carte de proză.

Ana Ularu
Ana Ularu

Ana Ularu

Ocupație: actriță. Mai exact actriță de cinema & TV.

De ce: de la debut (Maria lui Netzer, 2004) și până la rolul dintr-o producție din aia cu ștaif & câștigători de Oscaruri (Serena, a lui Susan Bier, 2014) a avut un traseu cât se poate de cool. Și roluri de pus pe firmament (Periferic & Hârtia va fi albastră) și trash-uri de serieB delicioase  (Wolfman cu arbalete + Anaconda 4 cu ditai șerpălăul). Și niște expunere prin Borgias sau The Tudors, oricum un serial de Epocă Renascentistă. Plus o atitudine de no bullshit și o capacitate de auto-ironie foarte fresh și lipsită de teatralități.

Must: Anaconda 4, care este delicios de debil și uber-entertaining. Waste, scurtmetraj experimental și tria(n)t plus O vară foarte instabilă.

 Anca Damian

Anca Damian

Anca Damian

Ocupație: regizoare.

De ce: Pentru că este autoare de cinema cu o concepție și o abordare recongnoscibile, pentru că nu doar în Crulic s-a jucat și cu abordarea vizuală și cu cea narativă. Pentru că într-un fel bizar mi-a rămas în cap Întâlniri încrucișate un film cam confuz dar cumva radical.

Must: Crulic, care în continuare-mi pare nesperat de curajos și izbutit în peisajul de cinemau (documentar sau ficțional) din țata noastră.

 Buzu

Buzu

Buzu

Ocupație: grafician, artist plastic, zona aia

De ce: Pentru că tentacule și din seria de artiști din ăștia tineri care au idei vizualmente pe placul meu. Pe bune, fie că sunt tripangeli flourescente sau inocențe faux-adolescentine, există tot timpul ceva bizar și tentacular  implicit în desenele și tablourile lui Buzu.

Must: un site un blog și o serie de lucrări pe vice 

Cecilia Felmeri

Cecilia Felmeri

Cecilia Felmeri

Ocupație: regizoare

De ce: pentru perspectiva cel puțin interesantă de-a pune pe cinemau niște chestiuni care de regulă sunt abordate cu totul altfel. Documentarul animat în cheie foarte ironic poetică despre Matei Corvin, jocul narativ perfect reglat cu cronologie abramburită din Minute infinite, ideea foarte justă de tv justice din Pastila fericirii sunt versiuni ingenioase, capabile de mize și umoruri pe teme mult mai mari decât par.

Must: Minute infinite pentru că este un scurt-metraj perfect + Pastila fericirii, amuzant și cu o idee foarte bună, care totuși îmi pare idee de lung-metraj.

 Ivana Mladenovic

Ivana Mladenovic

Ivana Mladenovic

Ocupație: regizoare

De ce: pentru că amestecul ei foarte firesc de inspirație & observație, infiltrare & tupeu a făcut dintr-un documentar cu mize nu chiar interesante un film teribil de bun.

Must: Turn off the Lights, documentar despre cum se readaptează la viața în libertate trei țigani tineri și plini de viață are niște momente de-a dreptul nucleare și un ton admirabil calibrat, între mișto / cool și zeflemitor și tenebre foarte nasoale. One of a  kind, i say.

 Olimpia Melinte

Olimpia Melinte

Olimpia Melinte

Ocupație: actriță

De ce: în cei cinci ani de carieră pe cinemau Olimpia Melinte a avut norocul de-a debuta în cel mai puțin jegos film de Mircea Danieliuc din ultimele două decenii (Cele ce plutesc) și de-a avea deja o pagină de imdb cosmopolită (un film italienesc + Canibalul spaniol ). E de la alura aia gracilă, cu tușe de depresii & senzualități bellucciene. Și nici cu actoria nu are vreun problem. E bună și ca victimă mucoasă a lui Florin Piersic și ca exploatabilă pe malul gârlei (Cele ce plutesc).  Având în vedere că este elegantă la modul ăla discret & natural e normal că are puzderie de proiecte: cinci premiere pentru 2014!

Must: Cele ce plutesc, în mod paradoxal cel mai poetic & mârlănesc film în care a jucat so far.

 Sorina Vazelina

Sorina Vazelina

Sorina Vazelina

Ocupație: grafician, artist plastic, zona aia

De ce: e ceva foarte intimist cosy și percutant în desenele foarte migălite, cu stiluri  disjuncte dar bine asumate ale Sorinei. Poate să pară o joacă dar nu-i nimic simplu sau simplist.

Must: blog + site + o galerie pe vice

8 martie 8 femei

8 martie 8 femei

  • Andrew C.

    Excelent. Multumesc ca ai impartasit povestile acestor femei din entertainment-ul “aborigen”.

  • great !