Aoleo Kyra Kyralina

Nu înțeleg exact de ce se scrie cu igrecuri și nu pot decât să ghicesc ce și cum o fi intenționat Dan Pița cu subiectul. Dar e cert că Kyra Kyralina este un rateu indiscutabil.

Până la Kyra Kyralina nu am avut decât o dată dubii apropos de operele de cinemau ale lui Dan Pița. Cu ocazia Femeii visurilor, care era un film atât de fucked up că nu puteai să te bucuri de el nici la modul sincer nici la modul ironic. Din păcate situația se repetă cu non-ecranizarea asta care suferă de multiple boli exotice.

partea ocazional tolerabila actoriceste din distributie

partea ocazional tolerabila actoriceste din distributie

Pentru început, Pița fentează cu aplombul caracteristic tocmai miza centrală a filmului, respectiv ecranizarea. Dintr-o manevră menită să transfere din literatură în cinemau o poveste ecranizarea asta face teatru radiofonic pigmentat cu multiple peisaje păduroase și niscaiva interioare.

Acuma nici peisjale păduroase nici interioarele filmate la modul savant nu sunt per se o problemă. Problemele sunt însă masive când vine vorba de logică și bun-simț. Adicătelea? Păi Corneliu Ulici vorbește din voice off aproximativ 80% din romanul lui Panait Istrati. Toate legăturile de cauzalitate și multiple evenimente sunt lăsate în limbo sau aruncate în focurile ghenei. Când se filmează chestii rămâi cu impresia că te uiți la o versiune spaghetti western a Fantomei de la Operă. Pentru că dah există un mutant și există multiple candelabre. Mult prea multe candelabre. Lui Dan Pița îi place să filmeze mutantul cu madolină și candelabrele și asta ocupă 25% din film. Asta este partea mea favorită din Kyra Kyralina.

Kyralina e hot

Kyralina e hot

Alt sfert de film este ocupat de păduri, într-o sfidare a logicii și a botanicii și geografiei. Acțiunea din roman (și din film) are loc la Brăila pe la 1900, nu la Piatra Neamț în vremea lui Ștefan cel Mare. Dunărea (care curge pe la Brăila) se poate observa timp de aproximativ 2 minute, sau cât durează genericul de început. Nici meteorologic filmul ăsta nu are nimic danubian. E mult prea sumbru și întunecat cât să inspire în vreun fel mal-de-Dunare. Și nici ca textură nu are vreun atu. Apropos, este cel mai puțin texturat din imagine film al lui Dan Pița și arată ca ceva filmat pentru difuzare la teveu.

turcul de adolescenti penetratoriu

turcul de adolescenti penetratoriu

Sfertul de film rezervat actorilor este încă o dovadă a unui lips pe care filmele lui Pița l-au avut în mod contant. Pur și simplu Pița nu are vrun fel de interes apropos de actori și de lucratul cu ei. Chestie care-a fost vizibilă dintotdeauna. În filmele lui actorii buni sunt buni, ăia mediocri sunt deranjanți și ăia proști sunt abisali. Acilea madam Kyra (Iulia Dumitru) este venită din școla de șuncă actoricească Maia M, Kyralina (Iulia Cirstea, o versiune foarte hot de Ana Ularu) fotomodelează mult prea îmbrăcată și Dragomir ăl tânăr (Ștefan Iancu) e singurul actor care a are și personaj și ocazia de-a scăpa cu basmaua curată. Dragomir ăl bătrân este nici măcar o ramă narativă mai mult un chenar mâzgălit și acilea e mai mult vina lui Pița decât a lui Ulici pe care mi-l aduc aminte destul de ok actoricește prin alte filme (Ceva bun de la viață, Dan Pița-ul precedent și unu din cele mai bune filme ale lui din ultimii 20 ani).

Acuma de obicei pentru actori trec direct la silă dar pentru Ulici m-am oprit la milă.. nu mi-a mai fost demult atât de milă de un actor ca în secundele în care Ulici lansează spre un Florin Zamfirescu muribund replica “dar nu e iubire”. E o replică destul de proastă pe care nici măcar Maia Morgenstern atacată de killer tomatoes nu ar fi dat-o mai prost. Și într-un film sonorizat din post-sincron și post-producție, s-o lași acolo este cam sadic și destul de obscen. Adică treaba regizorului și-a producatorului pe care actori aleg dânșii să se pișe, dar eu ca spectator am limitele mele și la faza asta m-am simțit împroșcat prin ecran. Not ok.

Deci din păcate Kyra Kyralina, cu igrecurile ei cu tot este cam kk. Ratat la modul indiscutabil încă din concepție și insalvabil. Nici măcar din chestiile care-mi plac mie atât de mult când vine vorba de modul de-a face cinema al lui Dan Pița. Un film destinat iubitoarelor de Great Gatsby și mai ales nostalgicilor după trilogia cu Ardelenii.

Kyra Kyralina afis

Kyra Kyralina afis

  • cxp77disq

    Kkt , cineva tb sa refaca filmul.

  • Raluca

    cand am vazut ca s-a “ecranizat” Kyra Kyralina m-am gandit la vorba aia – ai grija ce-ti doresti, ca s-ar putea sa se indeplineasca. Imi doream sa vad o ecranizare a vreunei nuvele de Istrati, unul din scriitorii mei preferati. Literatura lui are potential ecranizabil si ar fi fost si interesant un film romanesc , incadrat istoric si balcanic, specific, dar ceva nou…Insa Dan Pita ca regizor e o gluma proasta. Pentru Istrati trebuie un regizor trecut de stadiul “semianalfabet”.N-am vazut filmul, suspectam o esuare enervanta. Multumesc pt avertizare. Sa nu uitam afisul, o mare nuca in perete.