Autoportretul unei fete cu foarte mulți floci

Autoportretul unei fete cuminți este un film de val nou românesc care dovedește din plin de ce avem nevoie de MAI PUȚIN nou-val (și de mai puțini floci).

Autoportretul unei fete cuminți denotă ceva consecvență din partea regizoarei Ana Lungu. Aceleași miscroscopii realiste veridice, aceeași insignifianță dusă până până la rangul de plictis sufocant. Lungu a făcut asta și în Burta Balenei,  deci mdap, se simte bine in miezul noului val și mai ales este un reper pentru limitările trendului ăstuia de cinema care și-a trăit traiul dar continuă să consume mălaiuri festivaliere.

Povestea din non-dramă este despre o arhitectă (Elena Popa) cu extrem de mulți floci căreia tatăl (Dan Lungu) nu vreai să-i cumpere câine de o mie de euroi. Ca să-și răcorească obida madam arhitecta face sex cu un tip (Emilian Oprea) și vorbește foarte mult despre ea și despre non-problemele ei existențiale. Cu niște prieteni la fel de inexistenți uman și dramaturgic. Non-scenariu, deci val-nou, insignifianță, deci vai-eu-am-făcut-artă-că-nu-toate-filmele-trebuie-să-fie-blockbustere.

juna arhitecta in cautarea de solutii pentru probleme inexistente

juna arhitecta in cautarea de solutii pentru probleme inexistente

În mod dubios începusem să scriu cu o reacție mai neutră. Pân la urmă nu-i nimic greșit (cu excepția secvenței de anticariat care e mult prea intelectualo-pariziană pentru un val nou aborigen) și nimic rizibil (cu excepția floacelor, nu-s cert că erau acolo pt autentciate sau pt comic relief). Chiar și cu parti-pris-ul auctorial și feminin asumat (din utilizarea de ”autoportret”)  filmul ăsta nu face decât să abuzeze de limitările feliei de viață cu care tot umblă în gură exegeții,  autorii și profitorii de val nou. Femeie sau bărbați, prieteni sau părinți toate personajele Anei Lungu nu fac decât să scoată din ei replici nou-valiste din alea de toată jena. Sunt scrise la modul autentic, generalmente just livrate de actori DAR nu conțin nimic uman sau interesant sau măcar culoare de personaj.

De încheiere îmi voi face o datorie morală și voi cita verdictul dat de unul din cei mai simpatici  oameni de la TIFF:

”am vrut să mă sinucid pentru că nu se întâmpla nimic. nu vezi fața actriței din film 3/4 din timp și când se vorbește se zbiară în majoritatea cazurilor. iar scena aia de sex e complet ireală.”

autoportretul-unei-fete-cuminti- POSTER

autoportretul-unei-fete-cuminti- POSTER