The Day e cam ca Night of the Living Dead

O surpriză cam foarte plăcută The Day ăsta, pe care l-am ratat în 2012, pierdut printre zeci de alte horor-uri cu “ziua” a ceva în titlu.

Pentru început, The Day este un film horrror post-apocaliptic cu canibali. Deși titlul ar fi trimis imediat către zombie de vreun fel sau altul, acilea avem de-a face cu cinci supraviețuitori (trei bărbați și două tipe) a ceva foarte nasol care trebuie să se apere, odată ajunși într-o casă-capcană. Asediatorii sunt canibali (deci umani, fără super-puteri) care după un cataclism neprecizat s-au decis, odată terminate proviziile conservele și coca-cola să se apuce de canibalism.

am zis ca The Day e arty, da?

am zis ca The Day e arty, da?

Fix ca în The Road dar nu chiar la fel. Adică da, avem post-apocalips cu cauze necunoscute și canibalisme. Avem și-o abordare foarte arty (nu la standardele lui Hillcoat, care-a avut ditai bugetul, si nu-i deloc cazul acilea) DAR lipsește tocmai miezul viermănos care strica toată impresia de ansamblu: plodul tembelist al lui Viggo Mortensen.

le sexy

le sexy

Douglas Aarniokoski se dovedește mai talentat ca regizor decât ar fi fost de așteptat și pe alocuri explorarea casei și mai ales modul de-a filma scările și doza suspansurile mi-au adus aminte de Romero. Alte chestiuni sunt foarte just puse pe film: un intro prelung din care se înțelege că civilizația este foarte kaput, dar nu și cauzele (care rămân misterioase), niște tușe bine date personajelor (suspect de corecte și credibile). The Day este un low-budget făcut cu niște coaie și ceva simțuri artistice. Plus un scenariu care nu joacă prost niște chestiuni, ba chiar surprinde la capitolul nihilism și violențe îndreptate împotriva minorilor. Mizele sunt asediul, razbunarea și finalmente umanitatea. Ce face din ele este frumos articulat și din scenariu și din dialoguri. Mai ales că un ultim gest din film retează orice discuție despre umanitate și dă undă verde răzbunării fără limite. (Deci da, final foarte frumos).

decat nitica tortura

decat nitica tortura

În fine, The Day este un film în care Shannyn Sossamon face duș (printr-un acoperiș spart, unul din cele mai naturale dușuri din cinema-ul recent) și în care apare și Michael Eklund, în rol de villain. Bănuiesc că de fapt accentul a fostpus de producători pe Dominic Monaghan, care la fel ca în LOST și LOTR nu face mare lucru. Și probabil madam Ashley Bell (din Last Exorcism) a primit ce merita din plin, respectiv, niscaiva celebritate. Și ocazia de-a lichida un număr impresionant de canibali.

hobitu ala sau ce era se uita la podea.

hobitu ala sau ce era se uita la podea.

Revenind către cote-ul artistic, avem de-a face cu un low-budget foarte arty: e filmat atât de de-saturat încât pare alb-negru (deși nu este). Și mai are și flash-back condamnabil, care pare pus de umplutură în color supra saturat. Că deh, amintirile de dinainte de cataclism erau fericite și lumea era plină de culoare. Oricum coloritul (lipsă) face frumos trimitere și spre Night of the Living Dead și spre ceva mult mai obscur și nihilist decât The Road, recte Late August at Hotel Ozone.

Văzut accidental pe Tv1000, plăcut.

madam Ashley Bell, posedata din Last Exorcism

madam Ashley Bell, posedata din Last Exorcism

personaj secundar  cu flacari in fundal

personaj secundar cu flacari in fundal

cei cinci ai post-apocalipsei canibale

cei cinci ai post-apocalipsei canibale