Fără sirop: 20 de filme pentru Valentine’s Day

Recomandările cinefilului cinic și alergic la melodramatisme mucoase: 20 de filme pentru Valentine’s Day pe care le poate vedea oricine cu oricine. Fără sirop, fără plictis, cu foarte mult Cinemau. Alese nu în funcție de capacitatea lor de-a umple cu lacrimi și muci un număr record de bastiste, ci pentru că pur și simplu (încă) funcționează în primul rând ca filme și de-abia mai apoi ca filme de amor. Nu vă așteptați la Casablanca (câh) sau In the Mood for Love (foarte frumos, dar mult prea siropos) pentru că alea m-au lăsat complet rece. Lipsește și Amour pentru că eu l-am citit ca veritabil Precis de Decomposition, nu film despre dragostea la muribunzi care beau Evian. Deci filme italiene moderne și filme americane clasice, filme cool și triste, pelicule uber-violente și delicii senzualiste. Organizate alfabetic, și numerotate pentru ușurința listei, fără pretenții de top. 1. Anna Karenina (2012)

Anna Karenina

Anna Karenina

It’s all about… Beauty. O doamnă (Keira Knightley) iubește un ofițer (Aaron Taylor Johnson). El o iubește și el dar ea este căsătorită (cu Jude Law) și nici nu o duce capul să-și mențină amantlâcul secret. Enfin, măcar discret. La final trenul trece peste ea care nu poate face față propriei nesăbuințe.
Anna K a fost jucată și de Greta Gabro. Dar  aicilea melodrama se scufundă în costume decoruri și distanțarea din mise-en-scene este extrem de deșteaptă. Un film bazat pe un text arhicunoscut care este Cinemau tocmai pentru că își asumă și supune la perversiuni teribile convenția de teatru filmat. Spre deosebire de rahaturile acoperite cu paiete ale lui Buz Luhrman (regizor, cică), Anna Karenina (regizată de Joe Wright) este un Film. 

 2. Badlands (1973)

Badlands

Badlands

It’s all about… Americana. O fetișcană (Sissy Spacek) și un badboy (Martin Sheen) fug în păduri ca să-și trăiască marea dragoste. În urma lor rămâne un șir de violențe nasoale despre care ea nu vrea să își amintească. Debutul în regie al lui Terrence Malick mustește de poezii brutale și se rătăcește prin peisaje din alea larger than life ale americii profunde. E genul de film care se imprimă în creieri și suflet. Veriga lipsă dintre Bonnie&Clyde și Wild at Heart, capodoperă care-a formulat (și formatat) americana vizuală pe care o știm cu toții. Piesa asta de la dEUS citează Badlands drept that movie, you know the one where Martin Sheen waves his arm to the girl on the street . Și este una dintre cele mai bune piese pentru tânjeli amoroase.

3. Blue Valentine (2010)

Blue Valentine

Blue Valentine

It’s all about… beginnings and endings. Momente disparate din viața unui cuplu de condiție modestă. El zugrav (Ryan Gosling) ea asistentă medicală (Michelle Williams). Tineri frumoși și nu chiar fericiți. De la marea îndrăgosteală subită la marea lehamite de la sfârșitul mariajului. Un gen foarte rar de romantism, capabil să ia în calcul modul în care doi oameni perfecți unul pentru ălalalt nu-și vor încheia existențele împreună. La regie Derek Cianfrance, tipul cu The Place beyond the Pines.

4. Cat on the Hot Tin Roof (1958)

Cat on the Hot Tin Roof

Cat on the Hot Tin Roof

It’s all about… MENDACITY. Maggie (Liz Taylor în furou una dintre cele mai erotice chestii pe care le-a produs cinema-ul EVER) îl iubește pe Brick (Paul Newman at his best). Brick este soțul ei, sportiv, îmbălsămat în alcool, cu picor în ghips și două dezastre distrugătoare peste conștință: Skipper, coechipier & buttbuddy s-a sinucis din cauza lui Maggie. Iar Big Daddy (tac’su lui Brick, mai exact) are cancer și nu știe. Maggie fierbe de frustrare, dragoste și lipsa activităților sexuale maritale, Brick se descompune cu o furie meteorică. Este cel mai bine translatat din teatru în cinemau Tennesse Williams (dap, îl prefer lui Streetcar Named Desire), scurtcircuitat de pulsații sexuale și vinovății mai mari decât mansion-ul prin care aleargă no-neck-monsters (recte nepoții lui Big Daddy). Apropos, mendacity înseamnă aparențe. Fațadele respectabile pe care din ipocrizie și ca mecanism de auto-apărare le abordează toate personajele.

5. From here to eternity (1953)

From Here to Eternity

From Here to Eternity

It’s all about… fucking on the beach. Două amoruri și un saltimbanc cam sinstru. Primo: El e soldățoi american (Burt Lancaster) care o vizitează vaginal pe ea (Deborah Kerr), soție deloc onorabilă a unui la fel de onorabil ofițer. Secondo: boxer (Montgomery Clift) care nu mai vrea să boxeze (pentru că și-a orbit ultimul adversar) plus decât o târfă (Donna Reed) care vrea să devină femeie respectabilă, la casa ei. Saltimbancul sinstru e Frank Sinatra care face acilea cam ce face Rob Schneider în Judge Dredd. După niște curți marțiale și intrigi militariste vin japonezii la Pearl Harbour, și filmul se termină cu două boarfe (a se citi doamne) pe un vapor. În egală măsură cinic și militarist, machist și totuși complex la nivel intelectual și emmoțional filmul are opt oscaruri la activ și un loc în iconografia pop. Secvența cheie e as hot as it gets și din ce se vede și din ce se discută. Filmată cu mai mult Lancaster pentru ca să nu se isteizeze prea mult cenzorii americani de la madam Kerr în costum de baie. Este. de altfel. o secevență care a avut un puternic impact asupra unui anume Marc Dorcel și filmelor sale.

6. Gegen die wand (2004)

Gegen die Wand

Gegen die Wand

It’s all about…  turkish punk life. Și el (Birol Unel) și ea (Sibel Kekilli) și-au ratat suicidurile. Se întâlnesc la balamuc și ea-i propune un mariaj fals. Notă: sunt ambii turci imigrați în Germania, deci manevra i-ar asigura ei independență. Se face și relația lor este o pauză frumoasă în niște destine violente. Un film brutal dar lasciv, convingător și realist.

7. Gone with the wind (1939)

Gone with the Wind

Gone with the Wind

It’s all about… GRANDOR. Scarlett (Vivien Leigh) îl iubește pe Ashley (Leslie Howard) care se căsătorește cu Melanie (Olivia de Havilland). Rhett Butler (Clark Gable) o vrea pe Scarlett care însă preferă să suspine după Ashley. După un război (de secesiune), o reconstrucție (a se citi umilire maximă a Sudului sclavagist de către Nordul iubitor de negri) și două mariaje (finalizate prin văduvie) ale lui Scarlett, Rhett & Scarlett se căsătoresc și aventura continuă. La câte se întâmplă prin el (și se întâmplă mult mai puține decât în cartea, genială într-un mare fel a lui Margaret Michell) normal că durează vreo 4 ore. Este o frescă, nu avea cum fi succint. Scarlett este un ersonaj excelent pus pe ecran de Leigh și oricum unul dintre cele mai puțin debile personaje feminine scrise vrodată. Pe aripile vântului poate părea un mamut mirosind a naftaline expirate. Dar este una dintre producțiile alea mult prea mari, mult prea execsive, mult prea importante care ating status de capodoperă și care cam așa or să și râmănă indiferente de câte file cu sclavie ar filma Steve McQueen.

8. The Illusionist (2006)

The Illusionist

The Illusionist

It’s all about… smoke and mirrors. Un magician (Ed Norton) care umple versiunea imperial vienză de Sala Palatului și o ducesă (Jessica Biel) care ar trebui să se căsătorescă în curând cu moștenitorul tronului imperial (Ruffus Seawell) sunt îndrăgostiți. Dar ea moare și el trebuie să-l dea în vileag pe imperialul asasin. Versiunea melo de la The Prestige țintește mai jos ca ambiț <<magic>> dar se dovedește un film cu suficient de multă întrigă și mister eficient articulat cât să merite o vizionare.

9. Io sono l’amore (2009)

io sono l'amore

io sono l’amore

It’s all about… L’AMORE Emma (Tilda Swinton) se amorezează fără vreun drept de apel la luciditate de Antonio (Eduardo Gabriellini). Combinația asta dintre o distinsă amfitrioană a saloanelor milaneze și un neica-nimeni, bucătar și prieten foarte bun cu fiul ei nu are cum să dea bine. Și se sfârșeste cam prost pentru multe persoane colaterale. Cumva, arty farty și plin de rigori cumva abstracte filmul ăsta reușește să fie o odă adusă amorului ăluia clocotitor și incontrolabil.

10. Lie with me (2005)

Lie with Me

Lie with Me

It’s all about… fucking. Ea (Lauren Lee Smith) și el (Eric Balfour) se întâlnesc se văd se plac și se fut. Și tot așa. Lie with Me este exact genul de film erotic care face tot posibilul să fie film erotic și nimic mai mult. Culmea, reușește cu brio și este hotter than hell. Și din acting (vorba vine, deși există niște momente în care personajele duc frânturi de existență non-sexuală și sunt convigătoare și acolo) și din scenariu ( se și vorbește mult despre sex, ei au și alte probleme în fara pulsiunilor sexuale). Indiscutabil cel mai bun film erotic făcut în ultimii 14 ani.

11. London (2005)

London

London

It’s all about… Captain American & Jason Statham doing shitloads of coke and causing huge ruccus! Syd (Chris Evans) suferă cumplit ca urmare a despărțirii de London (Jessica Biel). Încercând să-și aline suferințele se duce la psihiatru dar apelează și la cocaină. Syd află de petrecerea unei ștoarfe la care ar trebui să apară și Londonica. Deci  se înființează  împreună cu dealerul său, nimeni altul decât Jason Statham (CU PĂR!!!), și lucrurile o iau razna de tot, cu amintiri ale amorului defunct și cu o întârziere cam mare a lui London care oferă și mai mult timp pentru cocainoșenii. Cel mai COOL film din listă este și fun, și debil și extrem de ilar. ȘI londonica chiar apare la party pentru ca rahatul să lovească ventilatorul.

12. The Misfits (1961)

The Misfits

The Misfits

It’s all about… loneliness and despair. Roslyn (Marilyn Monroe) naivuță și proaspăt divorțată se combină cu Gay (Clark Gable) cowboy bătrâior. Dragostea nici nu-i foarte mare nici nu durează prea mult. Tot lui Roslyn i se face foarte milă de alt cowboy Perce (Montogomery Clift) care de văcar ce era tocmai ce-și luase niște căzături de pe cal și ulterior de pe taur. Nu-i love triangle, e mai degrabă together alone movie despre oameni defecți și săraci, care dincolo de crepuscurile vestului sălbatic vânează ultimii cai sălbatici pentru a-i vinde la fabica de conserve pentru câini. Sick sad world. Iconic și over-praised acuma (pentru că și Monroe și Gable au murit după filmări și nici Clift n-a mai dus-o mult) The Misfits pendulează între deznădejdi crepusculare și amărăciuni gigantice. Era capodoperă din start, scris fiind de Arthur Miller și regizat de John Huston.

13. Natural Born Killers (1994)

Natural Born Killers

Natural Born Killers

It’s all about… over the top VIOLENCE, COOLNESS & BADASSERY. Mickey (Woody Harrelson) & Mallory (Juliette Lewis) = LOVE – două gunoaie albe pline de furie, ură, muniție și an urge to (over)kill. Vedetele media preferate ale unei Americii mai lobotomizate decât de obicei merg până în pânzele albe cand vine vorba de-a se regăsi. Carnagiu psihedelizat întru extremisme, NBK este cel mai conceptual film al lui Oliver Stone și una din piesele de rezistentă venite după Bonnie & Clyde. Două gunoaie furibunde care nu au nimic de pierdut și pe nimeni altcineva pe lume. Dar se au unul pe celălalt și asta este cumva prea mult.

14. Possession (1981)

Possession

Possession

It’s all about… THE HORROR… THE HORROR!!! Mark (Sam Neil) încă o iubește pe Anna (Isabelle Adjani) care vrea divorț. Motivul nu-i amantul, ci „un ceva” mult mai sinistru pe care Anna l-a creat ea cu mințile ei bolnave (de la un avort sau de dinainte, nu se știe prea clar). Multe lucruri nu se știu deloc clar apropos de filmul ăsta care mizează pe distrugere la toate nivelele & nivelurile. E totuși fundamentalmente un film despre o disfuncție a amorului care cauzează comportamente isterice cadavre și ceva indefinibil care se acuplează cu Adjani. Unul din cele mai perturbante filme pe care le-am văzut vreodată.

15. La reine Margot (1994)

LA Reine Margot

LA Reine Margot

It’s all aboutt… les peintures du massacre. Ea este Marguerite de Valois (tot Adjani) soră a unor (viitori) regi ai Franței și catolici el este La Mole (Vincent Perez) soldat cam protestant de felul lui. Anul este 1572 și madama Ecaterina de Medici (Virna Lisi) a decis că duoamne-duoamne e de acord cu masacrarea protestanților. Margareta se căsătorește cu Henri de Navarre (Daniel Auteuil), Noaptea Sfântului Bartholomeu se întâmplă, și idilia lui Margot cu Mole sare peste grămezile de hoituri către un alt mediu, ăla al picturii. Drept să spun idila apare mai mult amantlâc pierdut ca detaliu de plan doi în fresce cu masacre dar Patrice Chereau imprimă pe filme niște senzualitate și mizerie, opulență și carnalitate de calibre maxime.

16. The Rules of attraction (2002)

The Rules of Attraction

The Rules of Attraction

 It’s all about… running on empty

Sean (James Van Der Beek) o iubește pe Laura (Shannyn Sossamon). Care l-ar iubi pe Sean dar îl așteaptă, cu virginitatea intactă pe Victor (Kip Pardue) să se întoarcă din Europa. Între timp Sean crede că Laura îi scrie bilețele de dragoste, dar face sex cu Lara (Jessica Biel), Paul fostul iubit al Laurei suspină după Sean iar cineva se sinucide și altcivena face supra-doză. Trase cu tot cu umorul negru, cinismul jubilatoriu și mai ales magma emoțional-adolescentină din romanul lui Brett Easton Ellis toate îmbârligăturile astea amorase sunt impecabil puse pe cinemau.

17. Sunrise (1927)

Sunrise

Sunrise

It’s all about… pure Cinema.

Pentru ca s-a încurcat cu o Femeie de moravuri ușoare din Oraș, Bărbatul e dispus să-și înece Soția. Ca să poată vinde ferma și trăi la Oraș, cu Femeia. Murnau Face dintr-o melodramă foarte schematică narativ un triumf. Film mut care povestește despre tentație și ispășire, dragoste moartă care poate să reînvie și puritate. Din imagini cu decoruri și filmări se sorginte expresionist germană.Pur și simplu splendid. Integral online acilea.

18. Take this waltz (2011)

Take this Waltz

Take this Waltz

It’s all about… stupid woman’s hipsterical love.

Margot (Michelle Williams) are un soț destul de ok (Seth Rogen) dar se amorează foarte tare de un vecin (Luke Kirby) care este așa mai artist. Infatuarea amoroasă îi aduce lui Margot exact ce și-a dorit și fix cât merită: o viața sexuală hiper-activă și uber-hipsterică. Făcut de Sarah Polley, deci foarte uman, brutal de cinstit și cu personajele și cu spectatorul.

19. Ultimo tango a parigi (1972)

Ultimo Tango a Parigi

Ultimo Tango a Parigi

It’s all about… the butter!

El (Marlon Brando) și ea (Maria Schneider) vor să închirieze același apartament. O și fac, pe post de futelniță ocazională până când are loc celebra utilizare a unutului, ba chiar și după aceea. Nu-i love story, e poveste fantasmatică despre obsesii și fantezii. Cel mai datat film al lui Bertolucci încă funcționează și și-a păstrat totuși intacte și șarmul și notele repulsive.

20. Vincere (2009)

Vincere

Vincere

It’s all about… Mussolini

Ea (Giovanna Mezzogiorno) îl iubește și are marea neșansa de a-i lui fi prima soție. O chema Ida Dalser. El este Benito (Filippo Timi), în actele oficiale Benito Amilcare Andrea Mussolini. O abandonează, cu plod cu tot și când se vor regăsi, după ce Primul război mondial se încheie el este deja recăsătorit și în plină ascensiune politică. deci Ida ar face bine să tacă. Sau să dispară. Dar ea  se încăpățânează să-și proclame mariajul și să ceară recunoașterea paternității. Bellocchio face din faptul istoric o dramă cam compleșitoare cu acting de mare clasă și cu fonturile alea din Belle Epoque și interbelicul fascist care sunt atât de frumoase.