Filmele premiate la TIFF în Cluj & programul de la București

Filmele premiate la TIFF ajung și la București. Nu toate dar suspect de multe. Ocazie de alegrie cinefilă și de câteva considerente despre cum a fost palmaresul TIFF pentru 2014

În fiecare an ratez câteva din filmele premiate la TIFF. Anul ăsta, după ceremonia de decenare a premiilor (sau gală sau i-o zice exact)  m-am efortat am văzut și Stockholm și Still Life și cum să zic, puteam să trăiesc liniștit fără să văd și filmele astea două, dar am zis că să fiu profi. Palmaresul mult prea stufos, cu mențiuni speciale trebuia să fie un semnal de alarmă. Pur și simplu oamenii ăia din juriu nu s-au putut înțelege și au mai dat câte un premiu, două ca să nu le fie complet rușine de ce-au scos din ei. Așa funcționează în general juriile, știu asta. DAR Stockholm, no shit. Film spaniol (deci din start produs cinematografic discutabil) de factură telenovelă cu final neașteptat care-l face și mai puțin demn. ARGH. Dar să începem cumva mai light

Premiul pentru Cea mai bună regie: Tomasz Wasilewski pentru Zgârie-nori suspendați/ Floating Skyscrapers (Polonia)

 Regia e corectă și preocupată de imagini frumoase dar vizualmente și ca pacing filmul ăsta este anononim & festivalier. Dacă are niscaiva atu-uri alea sunt din scenariu și din personaje, pe mine estetic nu m-a convins vreo secundă că mă uit la ceva original sau interesant. În fine, măcar la filmat cărnuri polonezul știe știe de unde să-și ia reperele și toată ideea unui atlet care-a dat de gustul penisului dar este ținut prizonier în normalitatea catolică a Poloniei contemporane de mă-sa și gagică-sa e foarte just servită. Amorul masculin al sportivului are o față de Dr. Wilson, chestie care mi-a picat cam dubios.

Floating Skyscrapers

Floating Skyscrapers

Premiul Special al JuriuluiViktoria, regia Maya Vitkova (Bulgaria-România)

Conservator ca narațiune & tributar lui Seidl ca încadraturi ăsta a fost unul din filmele mele favorite din festival. Are suficient epic cât să umple vreo 14 valuri românești, e bine asumat  formal și mai are și niște pusee din alea de estetism venite toate de prin aceeași imaginație și sensibilitate. 16 ani puși pe 2 ore juma’ de film. O bulgăroaică nu reușește să avorteze. Drept care naște o fetiță fără ordon ombilical care devine poster-girl pentru socialismul bulgăresc, favorita secretarului general și o ciumă pe care mă-sa o detestă. Lucrurile se mai schimbă când comunismul cade și raporturile de forță din familie se schimbă. Da, știu că nu e exact FILM DE FESTIVAL dar PLM m-am săturat până peste cap de dramolete mici cu maxim 5 personaje și absolut nimic de spus. Vreau epic, vreau narațiune, vreau un stil vizual ales pentru că subiect și din ciclul scenariul îl cerea.

VIKTORIA

VIKTORIA

Mențiunea Specială a Juriului: Câinele/ Paat, regia Amir Toodehroosta (Iran)

Ei bine, Paat mi-a plăcut pentru că este cel mai non-irnaian film iranian posibil și pentru că face din scurtmetraje (cam asta ar fi episoadele de plimbare între diverși stăpâni ale câinelui lup) o frescă de societate. Fără metafore și lăbăreli, cu melodrame lipsite de optimism.

Paat

Paat

Mențiunea Specială a Juriului: Umbra albă/ White Shadow, regia Noaz Deshe (Italia-Germania-Tanzania)

Esteticalmente vorbind ăsta e cel mai fucked up și memorabil film din competiție. Un expressionism african plin de feeling-uri sumbre și foarte apropiat de genul horror. S-ar vrea, estetic și mai ales ca atmosferă un fel de Leviathan dar el cică are și scenariu, recte latura de epic. Pe care eu am sesizat-o extrem de ocazional și din care nu am înțeles absolut nimica. Ăsta ar fi un minus. Un alt minus ar mai fi exploitation-ismul. Pe care însă îl evită la mustață. E prea operă de artă tripată ca să mai facă vreun fel de cash-in pe situația negrilor albinoși din Africa neagră. Pe care albinoși frații lor negri îi hăcuiesc ca să-și facă din membrele lor supe. Pentru ca să aibă vigoare la următorul masacru genocid urmat de viol comis asupra altor negri, din satul învecinat.

White Shadow

White Shadow

Acu faza este că dintre toate filmele premiate so far nici unul nu seamănă cu altul. Dar și Floating Skyscrapers și Viktoria și Paat și White Shadow sunt fiecare din ele, de vreo 50 de ori mai bune decât Stockholm.

Premiul FIPRESCI:  Calvarul/ Calvary, regia John Michael McDonagh (Irlanda)

Scenariu Brici, Brendan Gleeson impecabil în rol. Genul programului: comedie neagră cu un popă catolic irlandez pe care un enoriaș îl înștiințează că îl va lichida duminica următoare. Nu pentru vreo vină exactă, ci pentru toate abuzurile sexuale comise de popimea papistașă. (enfin, cred că de la Cluj mi se trage, că eu nu folosesc de obicei “papistaș”) Nenea John Michael McDonagh egalează din regie și umor și tot ce trebuie The Guard.  Deci unul din must-urile absolute de pe selecția de TIFF.

Calvary

Calvary

Premiul Publicului – Natură moartă/ Still Life, regia Uberto Pasolini (Marea Britanie-Italia)

E natură moartă și ca ritm și ca abordare vizuală și ca temă centrală: singurătatea de dinainte de apropierea morții. Un funcționar care le face funeralii morților nerevendicați de nimeni are de rezolvat ultimul său caz. Și pune suflet, cum pusese și la rezolvarea cazurilor celorlalte. Comedie neagră agreabilă și foarte just calibrată cât să aibă spectatorul timp să (re)simtă și singurătatea și inevitabilitatea morții. Deloc memorabilă sau must-see dar agreabilă. Apropos, regizorul a făcut încă o comedioară pe zona asta foarte understated, dar parcă aia era ceva mai alertă: Machan. Tot pe la TIFF văzut.

Still Life

Still Life

acuma, revenind la spanish scheisse Stockholm. Filmul ăsta, insignifiant până peste poate a luat și Trofeul Transilvania și un dublu Premiul pentru Cea mai bună interpretare,(Javier Pereira și Aura Garrido)

Stockholm este

1) o melodramoletă cu un june futac în serie și o jună care se declară neinteresată de el. Dar care e interesată, dar fiind defectă la cap îi va oferi și o noapte de futai dar și o finalizare extrem de memorabilă pentru un one-night-stand.

2) o telenovelă special croită pentru ipocriți care cică nu se uită la telenovele dar pun botul la orice melodramă intimistă arthouse, de festival

3) un film care-și dă în cap la modul cel mai penibil când el și ea se urcă în lift și pompează din off muzică de sărbătoare.

4) un film din ăla croit pentru umezit câteva batiste și nimic altceva. Scenariu nu-i deloc strălucit (dar, gen realism, deci nu trebuie să fie interesant) regia e plată. actorii ok-ish dar în niciun caz premiabili.

Stockholm

Stockholm

Purcedeam înspre o altă oroare oripilantă: premiile de la ZFR.

Premiul ZFR pentru  Lungmetraj: Al doilea joc, regia Corneliu Porumboiu
Premiul ZFR pentru ScurtmetrajSă mori de dragoste rănită, regia Iulia Rugină
Premiul ZFR pentru Debut, Câinele japonez, regia Tudor Cristian Jurgiu

Mențiune specială ZFR – actrița Sofia Nicolaescu, pentru rolul din Trece și prin perete, regia Radu Jude

Nici nu știu de unde să încep. Porumboiu care ia un premiu pentru un non-film și ceva ce numai cei mai extremiști teoreticieni de cinema ar putea să pretindă că e film? O ploadă premiată în mod special pentru că este ploadă? Câinele japonez care mi-a pleoștit mustața de plictis? Măcar e ok că a luat filmul cu Angela Similea. La cât de perplexați erau ăia din piață la proiecție probabil face mai multe și mai bine decât l-am citit eu.

acestea fiind zise, acilea este programul de la proiecțiile din București. Eu am dat cu bold peste chestiunile care merită sau TREBUIE sau ar fi frumos să fie testate.

Acilea e o compilație de recomandări la care-am participat pentru sub25.

PROGRAM RETROSPECTIVA TIFF BUCUREȘTI

Marți, 10 iunie

CINEMA STUDIO
12:30 – Între două surori/ Beloved Sisters, regia: Dominik Graf (Germania)
16:00 – Ultima noapte/ Concrete Night, regia: Pirjo Honkasalo
18:00 – Balul pompierilor/ The Firemen’s Ball, Regia: Miloš Forman (Cehoslovacia, Italia)
19:30 – Philomena, regia: Stephen Frears (Marea Britanie)
21:30 – 12 ani de copilărie/ Boyhood, regia: Richard Linklater (SUA)

Miercuri, 11 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – Un pact/ A Pact, regia: Denis Dercourt (Germania, Franța)
14:00 – Sex, droguri și impozite/ Sex, Drugs and Taxation, regia: Christoffer Boe (Danemarca)
16:00 – Freză nasoală/ Bad Hair, regia: Mariana Rondón (Venezuela, Peru, Germania)
18:00 – Umbra albă/ White Shadow, regia: Noaz Deshe (Italia, Germania, Tanzania) – Mențiunea specială a juriului TIFF 2014
20:15 – Înainte de sfârșitul nopții/ Before the Night is Over, regia: Peter Solan (Cehoslovacia)
22:00 – Canibal / Cannibal, regia: Manuel Martín Cuenca (Spania, România, Rusia, Franța)

CINEMA ELVIRE POPESCO
18:00 – Distrușii/ Sickfulpeople, regia: Juri Rechinsky (Austria, Ucraina)
20:00 – Venus înveșmântată în blănuri/ Venus in fur, regia: Roman Polanski (Franța, Polonia)

Joi, 12 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – Pionier/ Pioneer, regia: Erik Skjoldbjærg (Norvegia, Germania, Suedia, Franța, Finlanda)
14:00 – Copiii preotului/ The Priest’s Children, regia: Vinko Brešan (Croația, Serbia)
16:00 – Pe o stradă din Palermo/ A Street in Palermo, regia: Emma Dante ((Italia, Elveția, Franța)
18:00 – Câinele/ Paat, Regia: Amir Toodehroosta (Iran) – Mențiunea specială a juriului TIFF 2014
20:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri (România)
22:00 – Sex shop-ul/ Adult World, regia: Scott Coffey (S.U.A.)

CINEMA ELVIRE POPESCO
18:00 – Sfântul GRA/ Sacro GRA, regia: Gianfranco Rosi (Franța, Italia)
20:00 – Băieții din Est/ Eastern Boys, regia: Robin Campillo (Franța)

Vineri, 13 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri (România)
14:00 – Trăiască libertatea! / Viva la Liberta!, regia: Roberto Andò (Italia)
16:00 – București, unde ești?, Regia: Vlad Petri
18:00 – Ce-am avut mai de preț/ Everything We Loved, regia: Max Currie (Noua Zeelandă)
20:00 – Quod Erat Demonstrandum, regia: Andrei Gruzsniczki (România)
22:15 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri (România)

CINEMA ELVIRE POPESCO
18:00 – Casa Radio/ La Maison de la Radio, regia: Nicolas Philibert (Franța)
20:00 – Dacă tu nu, eu da/ Arrête ou je continue, regia: Sophie Fillières

Sâmbătă, 14 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri
14:00 – Nuntă în ofsaid/ La gran familia espanola, regia: Daniel Sánchez Arévalo (Spania)
16:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri
18:00 – Vocea celor neauziți/ The Voice of the Voiceless, regia: Maximón Monihan (S.U.A.)
20:00 – Natură Moartă/ Still Life, regia: Uberto Pasolini (Marea Britanie, Italia) – Premiul Publicului TIFF 2014
22:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri

CINEMA ELVIRE POPESCO
14:00 – Alfabet/ Alphabet, Regia: Erwin Wagenhofer(Austria)
16:00 – A fi și a avea/ Être et avoir, regia: Nicolas Philibert (Franța)
18:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri
20:00 – Spuma zilelor/ Mood Indigo, regia: Michel Gondry (Franța, Belgia)

Duminică, 15 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri
14:00 – Ida, regia: Pawel Pawlikowski (Polonia)
16:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri
17:30 – Viktoria, regia: Maya Vitkova (Bulgaria, România) – Premiul Special al Juriului TIFF 2014
20:30 – Stockholm, regia: Rodrigo Sorogoyen (Spania) – Trofeul Transilvania 2014
22:15 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri

CINEMA ELVIRE POPESCO
14:00 – Paradiso, regia: Omar Al Abdul Razzak, (Spania)
16:00 – Nenette, regia: Nicolas Philibert, (Franța)
18:00 – București, unde ești?, Bucharest?, regia: Vlad Petri, (România)
20:00 – Ținutul meu sălbatic/ My sweet pepper land, Regia: Hiner Saleem, (Franța, Germania)

J’AI BISTROT
21:00 – București, unde ești?, egia: Vlad Petri, (România)
Luni, 16 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – Profetul, aurul și ardelenii, regia: Dan Piţa, (România)
14:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri, (România)
16:00 – Peștele și Pisica/ Fish and Cat, regia: Shahram Mokri, (Iran)
18:30 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri, (România)
20:00 – Despre Oameni și Cai/ Of Horses and Men, regia: Benedikt Erlingsson, (Islanda, Germania)
22:00 – Spărgătoarea de bănci/ Banklady, regia: Christian Alvart, (Germania)

Marți, 17 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – Artista, Dolarii și Ardelenii, regia: Mircea Veroiu, (România)
14:00 – București, unde ești?, Bucharest?, regia: Vlad Petri, (România)
16:00 – Zgârie-nori suspendați/ Floating Skyscrapers, regia: Tomasz Wasilewski, (Polonia) – Premiul pentru cea mai bună regie
18:00 – București, unde ești?, Bucharest?, regia: Vlad Petri, (România)
20:00 – Artificii în plină zi/ Black Coal, Thin Ice, regia: Diao Yinan, (China, Hong Kong)
22:15 – Calea deșertului/ Tracks, regia: John Curran, (Australia, Marea Britanie)

Miercuri, 18 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – Pruncul, Petrolul și Ardelenii, regia: Dan Piţa, (România)
14:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri, (România)
16:00 – Vis-a-Vis, regia: Nevio Marasović, (Croația)
18:00 – București, unde ești?, regia: Vlad Petri, (România)
20:00 – Suntem cele mai tari!/ We are the best!, regia: Lukas Moodysson, (Suedia, Danemarca)
22:00 – Suntem Mari Pepa! / We are Mari Pepa!, regia: Samuel Kishi Leopo, (Mexic)

Joi, 19 iunie

CINEMA STUDIO
12:00 – Povestea morții mele/ Historia de la meva mort, regia: Albert Serra, (Spania, Franța)
15:00 – Marketa Lazarova, regia: František Vláčil, (Cehoslovacia)
18:00 – Întâlniri pe neve/ Blind, regia: Levan Koguashvili, (Georgia)
22:00 – Inamicul/ Enemy, regia: Denis Villeneuve, (Canada, Spania)