Midnight Special e al dreacu de special

Am tot zis că vreau să văd Midnight Special și l-am văzut. E fix ce trebuie: thriller solid cu Regie și multe chestii demne de X-Files (seriile vechi).

Midnight Special sună al dreacu de cunoscut, non-special prin excelență: doi bărbați fugari au cu ei un plod cu puteri paranormale. Pe urmele lor sunt 2 ucigași trimiși de o Sectă dubioasă și ditai brigăzile FBI. Plodul poa să facă niște chestii foarte neobișnuite (scoate lasere prin ochi, cauzează colapsul sateliților militari, etc) și cursa contra-conometru începe să se lase cu hoituri. Nici tatăl plodului (Michael Shannon, impecabil ) nici amicul din copilărie al ăstuia (Joel Edgerton, bine că mai primește și el roluri bune) nu știu exact care-i șpilul cu super-puterile.

Village of the Damned

Village of the Damned

Nici mama (Kirsten Dunst, sau pizda cu apocalipsa lu Von Trier că de atunci n-a mai făcut nimic demn) nu are vreo idee. Dar în 3 zile se va întâmpla ceva, undeva, într-un loc pe care numai agentul NSA Sevier (Adam Driver, clăpăug și melanchoiolic dar admirabil de eficient) l-a intuit din predicile Sectei.

sectanți

sectanți

Din sinopsis avem de-a face cu un 100% serieB, din ăla de dat în sesiuni de miez de noapte pentru ca să se înmulțească nația americană pe banchetele din sapte ale mașinilor din Drive-In-uri. Poa să fie și ET (fuck home) aduce și-a StarMan (deși e mult mai bun și mult mai sec și că tot veni vorba de Carpenter, plodul ar fi la locul lui în oricare Village of the Damned), are cadre d-alea clasice 60iste cum folosesc și frații Cohen și un suspans la fel de eficeint ca suspansurile bune ale lui Shyamalan.

midnight special

midnight special

Jeff Nichols are însă preocupările lui (frontiera fracturată dintre realitate și altceva, balansul între luciditate și demență) și dacă mai avea careva dubii după Take Shelter, este destul de genial. Chiar și cînd mai ratează câte un plictis (Mud) tot face filme cu o rigoare clasică și curată, perfect admirabilă. Midnight Special pare mai mult colateral al vreunui episod din dosarele X decât SeFeu de 2016 și e al dreacu de bine că nu pare-a fi nici ca filmare, nici ca acțiune, amplasat în 2016.  Pus pe ecran cronologic, cu zero secvențe de telefonie mobilă și cu roluri excelent scrise și jucate Midnight Special își permite o singură diversiune, și aia ordonată cronologic și eficient: 3 planuri narative. Fugarii și plodul, sectanții trimiși să recupereze plodul și ancheta FBI-ului  dau ordonat bucăți de informație. Mereu incomplete și când ți-e lumea mai dragă Nichols trânește o secvență prelungă și non-explicativă prin excelență (despre cine-l ghidează pe plod sau despre de unde a plecat sau despre unde se întoarce, greu de zis). deci mdap, Ju-ju Maximal, în ciuda unei secvențe care parvine cam copy-paste din mizeria Tomorrowland. Dar NCSF, că e 2016 si slabe șanse de filme americăniste mai intersante decât ăsta.