Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive, al 13-lea film al lui Jim Jarmush este un panseu senzual & decadent despre dezolare vampirească și singurătate intelectuală.

Un Adam rocker (Tom Hinddelson) și-o Evă expată de lux (Tilda Swinton) se reunesc pentru ca ea să-i calmeze din nou angsturile existențiale cu durată și bătaie foarte lungă. Muzicianul cât se poate de underground o duce destul de bine în căzătura denumită Detroit. Are un trepăduș (Anton Yelchin) capabil să-i faciliteze orice (inclusiv gloanțe din lemnuri extrem de rare) și un deal optim cu un doctor care-i furnizează sânge. După Eva apare însă și Ava (sora Evei, gen) prin peisaj.

Adam & Eva, detașati contemplativi și exacți în mișcări cum ar trebui să fie niște ființe în vechime de ceva sute de ani, sunt dați peste cap de Ava (Mia Washingmashine aia)  care are minim 120 de anișori, și asta numai dacă Eva a folosit eufemistic <<sora>> dar IQ-ul și pizdeala demonstativă ale unei boarfetele lăbărțate și răzgâiate de liceu.

Și contemplarea pe care cei doi foști amanți și-o exercită din mașină printre ruinele moderne ale Detroit-ului devine o căutare exactă pentru un loc propice debarasării de un hoit.

Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive (OLLA) este unul din extrem de puținele filme ale lui Jim Jarmush care supraviețuiesc testul sensului.  E chiar șocant de coerent și excelent temporizat venind din partea unui hipsterache totalmente căzut în admirații punctuale și deloc interesat de altceva decât coolness. The Limits of Control, Coffe & Cigarettes și Dead Man sunt exemple clare apropos de limitările lui Jarmush.

Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive

Pentru OLLA are însă un scenariu și niște discursuri. Plus actori foarte capabili și mai ales un DOP absolutamente capabil: Yorick La Saux. Pe care la cum e Jarmush îl suspectez că l-a ales fix pentru numele lui bizar. Individul este însă responsbail de imagine pentru multe filme de-ale lui Francois Ozon și acilea face ceva pur și simplu extraordinar.

Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive

Dacă pentru Jarmush contează adunarea barocă de obiecte uber-cool (chitări și halate de casă, modibiere și tehnologii de prin deceniul opt, cărți vechi & ochelari de soare)  texturile disturbant de lascive, punctate cu momente lugubre și prin exelență imersive sunt pe meritul lui La Saux. Niciodată vreun Jarmush n-a arătat în halul ăsta de bine. Cumva mi-a dat ghes un gând că OLLA este cel mai bun film al lui Peter Greenaway pe care regizorul favorit al arhitecților nu a avut vreodată inspirația să îl facă.

Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive

Un fel de clip pentru Smells like Teenspirit filmat de Caravaggio pentru generația instagram. Excelențele sunt și pe zona audio, nu doară pe video. OST-ul plin de post-rock-uri cu drone disipate prin melancolii din alea milimetric cartografiate pe mine m-a dat pe spate.

Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive

That’s just Tilda Swinton sucking a bloodsicle.

Only Lovers Left Alive

Only Lovers Left Alive

Și mdap, rolul lui Hindelson pare calibrat mai mult după Jared Leto decât pentru vreun actor anume.

Declarat încă dinainte de lansare mare ju-ju festivalier Only Lovers Left Alive chiar merită atenții. Are decât două minusuri (rolul prost conceput al Avei și name dropping-ul cam rudimentarist: Marlowe, Dr. Watson, Dr. Faust, Finbonacci, Adam si Eva) și cantități considerabile de luxurie decadentă. Amplasamentele (Tanger și Detroit) vorbesc în două moduri distincte despre limitările și ratările civilizației. Până și discursurile despre cum pulimea umană (aka zombies…) i-a terciuit și măcelărit pe cei mai deștepți dintre savanții și vizionarii lor sunt bine implementate din ton și atitudine.

Influențele sunt foarte bine distilate, dar aș lăsa și eu să cadă niște nume:

  1. Adam este de fapt rocker precum Lestat al lui Anne Rice și totui temperamentul provine dinpre Louis
  2. Există prin film cadre care mustesc de dezolarea post-apocalipselor filmelor de serieB de prin deceniul 9
  3. Tehnologiile deja ieșite din uz pe  care le folosește Adam sunt cumva neo steam-punk (și generatorul de electricitate steam-punk pur) și par a proveni dinspre video-art (de unde și legăturile cu Greenaway) și de pe la alde Enki Bilal și underground-urile trashy japoneze.

La urma-urmei, OLLA este un manifest post-rock pentru senzualitate mister și inteligență. Fix chestiile care lipsesc din filmele americane cu vampiri de consum de masă.