Robin Williams, 10 roluri

Robin Williams a murit la 63 de ani. Sinucis, zice-se. Nu știu dacă de la alcoolism, depresie, rehab sau de la sequel-ul pentru Mrs. Doubtfire.

Și nici nu contează de ce (dacă și cum) s-a sinucis Robin Williams. Ce contează este cariera pe care-a avut-o. O carieră plină de balastul și rahaturile inevitabile pentru cariera unui comedian american. Dar printre toate comedioarele ieftine și melodramele zaharisite, există roluri extrem de bune și nu de puține ori extrem de curajoase. Pentru un drăgălaș specializat în ha-ha și hi-hi-hi, anumite alegeri de roluri au fost pur și simplu geniale. Să începem dară.


Sy Parrish, psihopat și justițiar în One Hour Photo (2002)

Un rol nu doar complex (personajul care tânjește după o familie care nu este a lui) stârnește în egală măsură milă silă și oroare. Un rol complet ieșit din range-ul actoricesc al lui Williams, pe care-l joacă perfect.


T.S. Garp din The World According to Garp (1982)

Ce-ar putea rezulta dintr-un copil crescut deo mamă singură, autoare și feministă? Un bărbat suspect de normal, un autor uimitor de capabil și un destin cam deloc fericit.


Vladimir Ivanoff din Moscow on the Hudson (1984)

Rusnacul cu suflet mare care decide să fugă în NY inima capitalistă a Americii. Un tip care chiar e simpatic și simpatizabil. Și una dintre extrem puținele felații 80iste pe care Hollywood-ul le-a practicat cu aplomb visului american care mai poate fi văzută. Pentru că design of the decade și pentru că e atât de naiv ca film și discurs încât pare bastardul lui Ninotchka.


Alan Hackman din The Final Cut (2004)

Thriller-ul ăsta SF este un film teribil de interesant. Hackman, monteur al amintirilor celor decedați, se vede prins într-o combinație foarte periculoasă și toate chestiile care fac din personaj un individ integru și de încredere (și pentru cei morți și pentru rudele îndoliate) trebuie aruncate la gunoi.


Leslie Zevo din Toys (1992)

Un pămpălău clowenerian și răsfățat trebuie să salveze fabrica de jucării a familiei de take-overul militarist & cripto-fascist pe care-l pun la cale fratele lui și LL Cool J. Filmul meu favorit din lista asta, mult mai imaginativ și mult mai feroce decât ar fi de așteptat de la o parabolă pacifist consumeristă a deceniului 9.

 

Paul Barnell din The Big White (2005)

Un rol deloc dificil într-un film care chiar e indie și chiar e spumos. Agentul de turism din Alaska cu ceva probleme care decide să-și rezolve măcar problemele financiare încasând asigurarea de viață a fratelui său. Care nu este mort în mod cert. Și care, evident, va reveni fix când până și asiguratorii se lăsaseră convinși de schema lui Paul.

 
Parry, homelessul dement din The Fisher King (1991)

Ok, acilea avem cel mai over-rated film și cel mai caricatural rol (da, mie-mi pare mai caricatural decât Popeye) din lista asta, care totuși funcționează. Mai mult pentru că Terry Gilliam și datorită lui Bridges decât grație lui Williams.

 
Gabriel Noone, vedet radio din The Night Listener (2006)

Ce-ar fi dacă unul din cei mai populari vocaliști de emisiuni radio ar cădea într-o capcană periculoasă? Rol destul de bun și destul de competent pus pe ecran (amestec de emoție și paranoia, dar mai ales încâpățânare). Din păcate, Toni Colette fură spectacolul cu fulgi și floci cu tot.


Adrian Cronauer, DJ de radio al armatei Good Morning Vietnam (1987)

Trebuie ceva talent să faci dintr-un pion al imperialismului ipocrit un personaj chiar simpatic și destul de uman. Williams face asta din DJ-ul de radio militar pe care îl joacă într-o labă cam foarte imperialistă apropos de Războiul din Vietnam.


Popeye marinarul din Popeye (1980)
Există filme atât de greșite încât s-au întrunit comisii de experți care să descopere combinația de droguri pe care ar trebui să le consume potențialii spectatori ca să nu li se pară că se uită la vomă întinsă pe ecran. Popeye este un trainwreck nescuzabil și nevizionabil, dar măcar câteva minute merită atenție. Pentru că este atât de greșit.

Lance, profesor de poezie & tata ratat din World’s Greatest Dad (2009)

Un ratat multiplu (si ca tata, si ca romanicer si ca profesor si ca amant) profita din plin de sinuciderea fiului sau adolescent. FEROCE si ca personaj si ca film, cumplit de imoral si totusi mustind de-o umanitate din aia veritabila si scarbavnica sau mai bine zis veritabila in scarbavniciei ). MUST SEE absolut din lista asta.