The Rover este Mad Max 4

Pot trăi liniștit fără noul Mad Max; l-a filmat deja, superb și impactant David Michôd în The Rover, neo-western cumva post-apocaliptic.

Nu știam mare lucru despre The Rover când am dat play. Film australian în care Guy Pearce îl brutalizează pe Robert Pattinson, cam atâta mi-era clar. Am dat de un neo-western post apocaliptic mult peste orice așteptări. Un film brutal dar mustind de poezia aia a cinematografiilor de prin cele mai bune spaghetti westerns. O rudă de-a altor capodopere târzii din genul western, gen The Proposition și The 3 Burials of Melquiades Estrada.

Guy Pearce

Guy Pearce

Ce se întâmplă e destul de simplu. La 10 ani după colaps (care colaps nu știm exact) trei jefuitori (nu știm exact ce-au jefuit) fură mașina lui Guy Pearce (care nu știm exact ce face el în viața lui) pentru a-și continua fuga printr-o Australie care încă se mai ține cu dinții de-o ordine și civilizație deja pe cale de extincție. Manevra este foarte letală, pentru că nenea Pierce este extrem de decis să-și recupereze mașina și pornește după ăia trei cu mașina lor. De ce dreacu nu se poate mulțumi cu mașina lăsată în locul ăleia furate, de ce sunt atât de mulți chinezi prin Australia de după colaps și mai ales de ce m-am tot gândit eu și la Mad Max (ala original & lo-fi de prin 1979) dar și la midgetzii lui Lynch astea ar fi niște întrebări.

Robert Pattinson

Robert Pattinson

În peisaj apare Robert Pattinson, bulit de-un glonte. Ca frate al unuia dintre hoții mașinii s-ar putea să-i fie util lui Pearce care ar trebui să știe în ce direcție să se ducă după mașina furată. Doar că Rey (așa-l cheamă pe Pattinson în film) este cam tembel. Undeva în zona dintre cretinism ca diagnostic medical și lentoarea cerebrală a băiților din mediu rural personajul este pur și simplu impecabil jucat, cu toate dubiile ( e atât de cretin sau se preface?) și cu toată umanitatea necesare.

have no fear the chineese are here

have no fear the chineese are here

David Michôd avea deja un film teribil de bun la activ (Animal Kingdom) dar The Rover este sublim și asta din alte motive decât alea pentru care-mi plăcuse A.K. Ce se păstrează din thrillerul  cu white-trash mafiot și familist de pe la periferiile  Australiei contemporane (Animal Kingdom adică) este interesul foarte bine manifestat pentru relații de putere și jocuri psihologice cu efecte nasoale între bărbați deloc dispuși la bromance-uri de căcat hollywoodiene. Ce face în plus este din Cinema. Suspansuri duse cu un calm feroce la lungimi demne de deceniul 7, cadre din alea gigantice și impecabil construite, violențe scurte,  seci și eficiente.

Toată cursa prin deșertul populat de vestigii umane și convoaie militare (să fie Australia de după colaps un teritoriu chinez?) are un final cam discutabil, un money-shot suficient de absurd cât să fie cretin dar să și funcționeze. Acestea fiind zise The Rover e film de top (10 sau 20) pentru 2014.