SF 2014: decât un top dar ceva mai mult

N-a fost un an prost pentru filmele sci-fi (și nici pentru filmele sy-fy), deci se impune o retrospectivă de SF 2014. Cele mai bune, cele mai proaste și alea care nu m-au interesat DELOC.

 SF 2014 nu va include anumite filme pe care unii le pun sub mult prea marea umbrelă SF. Deci fără super-hero movies (care sunt un sub-gen special si care sunt mult prea idioate ca să merite atenție în mod general). Also evit din principiu filmuletele pentru boarfet de ambele sexe, deci nu mă uit nici la Hunger Games nici la Detergent invergent nici la Shitformers. Sunt prea bogat în ani și neuroni pentru fapizdeli din astea care fac filmele Sy-Fy Channel să pară capodopere logice și lipsite de brînzele emoțiilor hollywoodiene.

Am zis, tot din principiu, PAS la Interstellar. Nu mi se pare nimic demn de văzut de la Nolan și din păcate i-am văzut toate filmele de până acum. Am avut niște dubii, mă decisesem să mă duc (e cu cosmonauți, FFS) după care-am citit pe fb un post gen ”la interstellar te duci cu mă-ta și la final ei o să-i placă mai mult decât ție” deci am dat skip fără prea mari probleme.

Ce rămâne sunt restul de filme. Vomele și delicatesele. ca să fie mai cu suspans VOMELE.

Filmele SF pe care le-am dat în morții lor de la primele 15 minute. Pentru că viața e scurtă și n-am timp de futut cu toate mizeriile.

The Anomaly sau din filmul ăsta nu-mi plac decât culorile. În rest e nul. Păcat de Noel Clarke, că mi-a plăcut mult și în Adulthood (pe care l-a și regizat) și în Kidulthood (unde parcă debutează în actorie). Dar nu, Anomalia cu secvențele în care Ian Somerhalder este smardoi (LOOOOL) și cu tonul ala flasc nu a putut să mă intereseze. Deloc.

anomaly

anomaly

Space Station 76 arată ca un porno din 2009 cu buget foarte mare, are și un cal într-o navă cosmică (Liv Tyler) și este atât de plicticos încât mi-a venit să urlu.

The Giver ar fi trebuit să fie bun sau măcar interesant. Philip Noyce nu-i un regizor de evitat (mai ales pentru că Sliver și The Quiet American) ideea nu este rea, dar după primele 10 minute am început să-i dau cu FFWD și am constatat că neavând nici vagin nici teze de dat și probleme de liceencă nu am de ce să mă uit la așa ceva.

Young Ones

Young Ones

Young Ones părea o idee proastă și un risc masiv. În primul rând era făcut de fratele lui Gwyneth Paltrow, care nici n-a regizat ceva care să merite atenție până acum. Și mă îndoiesc că o va face vreodată. În al doilea rând avea o distribuție de absolut tot căcatuL: Nicholas Hoult și Kodi Smith McPhee, două zdrențe mucioase care ar trebui exterminați pentru rolurile lor mucilaginoase care efectiv au stricat filme. The Road și Let Me In pentru Kodi Smith McKăcat și respectiv Warm Bodies și Jack the Giant Slayer pentru Niculai hulu-hulu în cur ălalalt. Două gunoaie. Ar fi putut salva Michael Shannon ceva dar ce să vezi nu-i nimic de salvat. Young Ones este pur și simplu un film mort și ne-reanimabil.

Filmele SF pe care din păcate le-am văzut integral deși nu ar fi trebuit. Deci mdap, ăsta e top 4 cele mai proaste filme de SeFeu din 2014

#04

Edge of Tomorrow

neoriginal si furat de prin 15 parti, Edge of Tomorrow macar are bunul simt de-a fi si plicticos si vaginos pana peste poate. Ca sa nu zic ca finalul ala de cacat zaharat eu nu inteleg cum se sustine narativ si de unde vine.

edge-of-tomorrow-sau-aveati-chef-de-niste-voma-regurgitata

edge-of-tomorrow-sau-aveati-chef-de-niste-voma-regurgitata

#03

Lost Time

Exact genul de film care pare cam degeaba, ajunge într-un punct în care e pur și simplu muci zdruncinați și climaxează prolapsând în explicația mistic creștină penibilă.

#02

I Origins

Nu pot să detest SF-urile proaste cu buget mic dar mă umplu de ură căcănăriile bășite de la Hollywood sau scoase pe cur de hipsteri și premiate la Sundance. I Origins este o vomă hipsterioată care are o idee bună dar un auteur (Mike Cahill) care e hipster și nimic mai mult. Cu scenaristica nu are treabă, suspansul nu-i iese și singura chestie validă din tot filmul este Michael Pitt, care e ok aproape oriunde. Dar restul e varză cu reîncarnare care poate fi citită în irisul ochilor (OK, nu cu asta am o problemă deși e far-fetched) și cu o franțuzoaică de Tresor de la Lancome utilizatoare. Pentru că este french woman și tot de aia este evident femeia lascivă a vieții. Oricum există o singură secvență acceptabilă, când e una tăiată în două de lift. Restul este pur și simplu nescuzabil de plicticos și incapabil să formuleze vreo idee deșteaptă sau vreun personaj care să nu fie un clișeu hipsteric iritant. Un minus în plus pentru Brit Marling, diva zdrențoasă care-a lucrat cu Mike Cahill la alt SF vomitiv, recte Another Earth.

i origins

i origins

#01

Transcendence

filmul arată uneori exact ca o recalmă la ulei de floarea soarelui. În alte ocazii chiar pare-a fi o reclamă de prea-lung metraj pentru Untdelemn de la Bunica. Deși s-ar fi vrut un HIM, versiune masculină de her. Dar nu-i deloc cazul.

 Morgan Freeman Transcendence

Morgan Freeman Transcendence

Acu ăsta fiind topul pe bune tre să zic că alea trei din vârf mi se par exact la fel de sublime și fiecare cu merite maximale pe-o anumită zonă de cinema și cu anumite mize maxime. Finalmente am ales ca #01 un film miraculos prin simplul fapt că există și că are distribuția aia și că are și social relevance pentru momentul 2014.

#10 Automata

Acuma filmul lui Gabe Ibanez este fix la intersecția dintre Blade RunnerI, Robot și Repo Men. Nimic nou, dar scenariul mișcă foarte ok niște idei și posibilități și post-apocalipse (cel puțin pe primele trei sferturi de film). O face aruncând în joc arsenalul clasic (roboții au ajuns de capetele lor cibernetice la ceva ce nu-i deloc sub control uman sau favorabil raseie umane, corporațiile care sunt evil) și cu niște personaje care sunt decent scrise și destul de ok jucate. Tot scenariul e cea mai mare problemă a lui Automata, care e filmat foarte artistic și cu niște cadre de-a dreptul memorabile.

sexbot sexbot

sexbot sexbot

#09 Predestination

Looper se întâlnește cu Santa Barbara și asta ar trebui să fie ecranizarea unei povești SF de la fascistul ăla de Heinlein. E 300% telenovelă cu sex change and time travel, e atât de fucked-up încât nu are cum să pretindă că-i mai mult decât pulp scheisse. Și totuși merită văzut. Măcar are niște mize și set design.

predestination

predestination

#08 The One I Love

El și ea trebuie să-și repare mariajul deci se duc la o vilă. Pentru că așa le-a zis un psiholog specializat în relații de cuplu.  Unde dau de clonele lor? Niște chestii (extratereștrii? foști clienți ai aceluiași psiholog?) care sunt fix versiunea ideală a lui din punctul ei de vedere și vice-versa. Ce-i de făcut? Evident că nu pleacă și filmul ăsta are dialoguri cam proaste dar ce să vezi este unul din cele mai valide filme despre relații și despre partenerul real VS partenerul ideal. Ar fi putut fi mai creepy DAR este cam ca un episod minunat din Twilight Zone.

the one i love

the one i love

#07 Maze Runner

Nu mă așteptam să fie ceva de capul lui dar merită văzut. Ce mi-a plăcut inițial a fost posterul, ce mi-a plăcut la final au fost personajele și interacțiunile dintre ele. Pentru că mdap, e chiar valid și la psihologii și la relații.reacții credibile. Plus twistul plus labirintul care e chiar o idee mișto. Toată lumea zice de Lord of the Flies, eu m-am gîndit la Alice și ce cum iși aminte ea totul. Duamne, cât de dor mi-e de un Resident Evil.

maze runner

maze runner

#06 Dawn of the Planet of the Apes

La fel de convenabile sunt CGI-urile, efectele speciale, maimuțele și în fine tot ce ține de latura vizuală generată din calculatoare a filmului. E plăcut la privit și destul de dens din profunzimi de câmpuri încât atunci când se filmează San Francisco-ul de după colapsul civilizației imaginile invocate sunt de prin marea vomă I Am Legend (acolo era New York-ul paraginit), dar vin la pachet cu o superioritate stilistică și tehnică indiscutabilă.

maimute cu arme.

maimute cu arme.

#05 Hangar 10

Hangar 10 e făcut de un tip care are niște simțuri artistice și știe ce să facă din peisaje cețoase și chiar comite niște suspans. Ce-i plus este scenariul. Ar fi meritat un film cinstit, pentru că ideea de habarnamiști prinși la sol și în pădure în timpul unor manevre (să fie chiar invazie?) extraterestre e destul de fresh. Și nici actoria nu-i rea.

hangar 10

hangar 10

#04 Coherence

Un dinner party plus o cometă, plus divagarea universului în mai multe dinner-party-uri. Nu mă interesează absolut deloc dacă fizicile quantice și matematicile se susțin, ce mă interesează este că este perfect făcut din scenariu și că are suspansuri și mize și actori ok. SF-ul bun se recunoaște după idee, nu după buget și ăsta e bun de tot. Veriga lipsă dintre Primer și The Man from Earth, alte idei bune puse impecabil pe film cu bugete minuscule.

coherence

coherence

#03 The Signal

Cam cum au fost Monsters și District 9 și Chronicle și Moon: buget minuscul, rezultate colosale. Doar că The Signal este mult mai accesibil decât ar fi de așteptat. De fapt este de-a dreptul fabulos modul în care un neica-nimeni ca Eubank a dus la prefecție fix rețeta pe care Hollywood-ul o tot ratează cu bugete megalitice. Și-a făcut-o cu banii pe care-i plătește un studio pe tampoanele pentru fufu-ul lui Jennifer Lawrence sau pe apița minerală tibetană a lui Johnny Depp.

Brenton Thwaites

Brenton Thwaites

#02 Under the Skin

Ăsta e unul din cele mai stranii filme de arte ale ultimilor ani. Și este un straniu de factură specială și multiplă: e bizar ce se întâmplă, e și mai bizar pentru că nimeni nu explicitează nimica, e oribil de sinistru din detalii (un ochi care lăcrămează, o furnică în plan-detaliu, o pupilă

endormie dans la foret

endormie dans la foret

#01 Snowpiercer

De la Soylent Green la Horror Express  și  la  Westworld se pot face multiple conexiuni cu un frame of mind similiar. Care frame of mind (eco disaster plus nihilism plus class divide) e cam cel mai actual & corect date fiind situația de acum, cu neo-conii și corporatizmul și distrugerea drepturile cetățeanului pentru ca să facă și corporațiile încă un puhoi de bani.

Snowpiercer

Snowpiercer