Supunere, romanul lui 2015

Supunere nu-i o carte despre islam.  Michel Houellebecq nici măcar nu se poate preface interesat de subiectul religios, miza e alta.

Soumission-ul (aka Supunere) lui Michael Houellebecq a fost lansat fix în ziua atentatelor de la Charlie Hebdo. Coincidență fortuită pentru toate discuțiile despre islam și islamizare, terorism, sharia și declinul civilizației occidentale europene. Faza cea mai tare e că nimic din Supunere nu-i despre islam, deși islamul înseamnă supunere, fix titlul cărții.

Je ne connaissais à vrai dire à peu près rien du Sud-ouest, sinon que c’est une région où l’on mange du confit de canard ; et le confit de canard me paraissait peu compatible avec la guerre civile. Enfin, je pouvais me tromper. Soumission

Ca protagonsit avem un profesor de la universitate care cântărește cu un cinism sublim musulmanizarea latentă și manifestă a Franței. Profesorul universitar, expert într-un auteur franțuz de secol XIX cu zero semnificații în afara spațiului cultural hexagonal  (Huysmans) care se vede pus în fața victoriei unui musulman moderat în alegerile din Franța anului 2022 nu-i deloc interesat de islam. Nici măcar catolicismul de baltă al autorului lui favorit nu-l poate înțelege.  Existența de-o singurătate totală a tipului care beneficiază de câteva vulvi crăcănate de studente și de articole publicate prin varii reviste literare și nu are nimic mai mult de dorit deraiază odată cu societatea care l-a produs. Dar e un deraiaj de scurtă durată, în timp ce devriva Franței din 2022-ul cu președinte musulman de-abia începe la finalul romanului.

Soumission

Soumission

Ce contează pentru Houellebecq este schimbarea, aspecte din cotidian ale primilor pași spre islamizarea pe care fondurile petromiliardelor și rateul masiv al unui întreg establishment politic nu le pot opri, deci le îmbrățișează. Pentru a evita un (destul de inevitabil) război civil. Pentru că prăpastia dintre politic și societal a devenit mai mare decât a fost vreodată. Pentru că între Mariane LePen și musulmanul fictiv, susținut masiv de toate fondurile aflate la dispoziția emiratelor sclavagiste, mâncătorii de căcaturi politicos și corecte politic din vest nu o pot alege pe madam LePen.

Il est probablement impossible, pour des gens ayant vécu et prospéré dans un système social donné, d’imaginer le point de vue de ceux qui, n’ayant jamais rien eu à attendre de ce système, envisagent sa destruction sans frayeur particulière.Name of the source

Supunerea din titlu este supunerea unei întregi societăți care și-a epuizat toatre –ismele politice & intelectuale și în criză totală de valori, senzualități și reguli îmbrățișează ceva ce-i este de fapt al fel de străin ca și idealurile gândirii politice americăniste de azi. Nu-i nicio luptă, nu are loc nicio capitulare. Supunerea politicului și academicului vin din foamea de bani și lipsa unor alte posibile soluții. Oportunism, evident, dar Houellebecq injectează și o doză aproape letală de cinism. Și abordat și din perspectivă masculină și din perspectivă feminină islamul pare o alternativă la toate moaftele  ipocrit egalitariste. E bizar tocmai din partea lui Houellebecq, anti-islamist 100% și pro-jidanist 100% să facă jocul ăstea, de-a reduce suferințele posibile ale evreimii din Franța la o oarecare tânjeală a protagonistului după o vulvăciune studentă care se refugiază la Israel și de-a servi, rece argumentele pro-islam. Dar e vorba de un autor sublim de capabil cînd vine vorba de ficționalizare și inerenta manipulare a textului și cititorului, și fitilele înfipte rece în modul de viață contemporan sunt de-a dreptul superbe.

Alice posait sur nous ce regard à la fois affectueux et légèrement moqueur des femmes qui suivent une conversation entre hommes, cette chose curieuse qui semble toujours hésiter entre la pédérastie et le duel.soumission

 Soumission este, la urma-urmei un SF mult mai disturbant și mult mai politic de media SF-urilor amplasate în viitorul imediat. Nu pentru că ar fi convingător pentrru 2022, ci pentru că nu ar fi atât de improbabil prin 2030. E vena de sci-fi din care vine JG Ballard și Houellebecq se dovedește pentru a doua oară (după  Les Particules élémentaires) mult mult mai capabil decât oricine. Secretul nu-i vreo mare tehnică narativă.  Houellebecq chiar își permite să dinamizeze romanul la modul destul de grobian, intorducând un jurnal al protagonsitului din timpul alegerilor, cu date și evenimente care dau foarte multă forță unor fracturi peisagistice de france profonde în prag de apocalips. Ca de obicei scriitura lui M.H.  face impresie maximală. Genul de autor capabil să dea absolut tot ce se poate ști despre un personaj dintr-o frază. Tipul capabil să detoneze hiroșime de absurd și pustiu existențial dintr-un paragraf de câteva rânduri. Ceva ce i-a dus și pe alții cu gândul către Cioran, pentru nihilisme și pentru scriitura exactă, deci măcar nu am fost singurul.

Les sushis ariverent quelques minutes apres son depart. Il y en avait beaucoup.soumission

Supunere este, fix pentru scriitură cartea anului 2015. Evident, a contat și contextul, evident, miza de gândit pentru acasă e masivă, dar OMFG,  scriitura lui M.H. este pur și simplu minunată. Și când vine vorba de pasagii sexuale (cele mai bine scrise din literatura ercentă, sper că le-au tardus la valoarea lor justă pe românește) și când descrie armagniac-uri și când își duce protagonsitul să vadă Fecioara Neagră din Rocamadour. Ăsta e un moment cam epocal pentru literatură. Houellebecq, deloc pasionat de simboluri și simboisme își duce protagonistul ateu să încerce  să se minuneze de statuia care i-a inspirat pe regii Franței și pe autorul de secol XIX. Ce nu se scrie e impotența iconografiei și-a idolilor de altă dată, care au fost fundamente pentru Franța și cultura de Europa. Dar statuia este decât o statuie, gloriile și fervoarea s-au stins de mult, și din ennui-ul european de secol 21 orice ieșire este bună. Chiar și islamul.

Cartea asta nu-i însă o capodoperă. E aproape satiră, aproape SF, dar nu are dezolarea viscerală apropos de viitorul atomizat al Europei din La carte et le territoire, romanul lui precedent.