Westworld: 2 filme și 2 seriale

Westworld este cel mai hot subiect și unul din serialele cu ceva poțențial. Până acuma s-au stors deja 2 filme și un serial din ideea de parc de distracții cu cyborgi. Ce se mai poate scoate din ea?

Primul Westworld a fost scris (și regizat) de Michael Crichton. În 1973 nenea Crichton făcea ceva epocal dintr-o idee foarte perversă, deci excelentă. Cum ar un parc de distracții în care contra unei sume (deloc modice) poți să fuți și să omori ce vrea pula ta? Cavalcade de pijdi țâțoase și munți de hoituri de rivali la dispoziția oricui își permite. Fabulos, pervers, cu minusul maximal că și femeile și bărbații de consumat și exterminat din parc erau de fapt roboți. Cyborgeală maximală, dar efecte greu de distins de realitate.

Construit pe trei sectoare parcul condus de corporația Delos avea ca principală atracție patriotic-americănistă Westworld, un vest sălbatic unde împușcai și dădeai la buci cât doreai. Alelalte 2 zone erau Roman World (pentru pasionații de Cleopatre lascive și lupte gladiatoriale și handjob-uri în metru antic) și Medieval World (pentru cei mai labagii dintre vizitatori). Atent organizat pentru ca roboții să nu dea cu omor veritabil în aventurierii plătitori de bilet parcul Delos se duce dreacu într-un mod absolut fabulos și se lasă cu hoituri reale.

sssssssssssexy travel

sssssssssssexy travel

unu parca-ar fi jay baruchel altu în mod cert Nu este Christian Bale

unu parca-ar fi jay baruchel altu în mod cert Nu este Christian Bale

borde-lo-lo

borde-lo-lo

Filmul lui Crichton este Bun fără să fie capodoperă și este unul din puținele must-see-uri 70iste care s-au datat cu oarecare eleganță, păstrându-și intacte ritmul verva și fasonul. Genul de film perfect capabil să livreze subtextul din subtext, nu din replici și subploturi. Chestie într-adevăr admirabilă și atunci, și acum. Subtextele fiind ușurința cu care ființa umană se dedă la violențe și barabrizme, imoralitatea sublimată prin cyborgi care cumva tot imorală rămâne și consumerizmul americănist plezirist scăpat de sub orice control. Cinema-ul (un simulacru) care ia în colimator parcul de distracții (un alt simulacru/construct despre istorie și auto-importanță) și cyborgii (simulacru de uman) pentru a zice de fapt ceva nasol și deloc ferice despre cum este omul așa, el în sinea lui.

titty sweetty

titty sweetty

eerie shit is eerie

eerie shit is eerie

uauuuu nice frame

uauuuu nice frame

Crichton n-a fost vreodată un regizor de geniu, dar n-a greșit vreodată prea mult în filmele pe care (și) le-a făcut. Nu ca Stephen King, care mai bine stătea departe de camera de filmat. Westworld este corect și eficient și din regie și din scenariu, cu zero burți narative și niscaiva experimentări tehnice reușite, care țin de design of the decade. Preocupările pentru modul în care un sistem complex o ia razna se va dezvolta, cu teoria haosului cu tot, în Jurassic Park (romanul, excelentissim).

oare cand se duceau astea in lumea medievala ca sa fie printese li se dadea si hartie igienica sa se stearga la anus și labii sau se stergeau cu voalurile de la păriutze?

oare cand se duceau astea in lumea medievala ca sa fie printese li se dadea si hartie igienica sa se stearga la anus și labii sau se stergeau cu voalurile de la păriutze?

pissed-off cyborg is pissed off

pissed-off cyborg is turned off and pissed off

sexy roman decay

sexy roman decay

l-au acidulat pe yul brynner

l-au acidulat pe yul brynner

Futureworld apare la 3 ani distanță și vrea să nu repete chestiile din Westworld. Pe atunci un sequel nu era remake-rebot și se cereau totuși niște lucruri noi. Avem deci corporația Delos care după dezastrul de PR și insurance money (multe hoituri de oameni bogați au trebuit curățate de prin parcul de distracții) vrea să convingă publicul că este ultra-safe noul parc de distracții cu cyborgi și cyboarge, construit pe lângă vechea șandrama Westworld, care a fost abandonat.

space.

space.

look at all of them buttons

look at all of them buttons

costume pentru skiat pe Marte

costume pentru skiat pe Marte

Sexy NINJAS

Sexy NINJAS

Pentru asta un repoter din presa scrisă și-o reporteriță de teveu sunt invitați speciali, împreună cu mulți demnitari străini (URSS și Japonia)  ca să se bucure de noile atracții: Spaworld, Medievalworld, Ancient Romanworld și Futureworld. Mizele financiare sunt masive și de data asta totul merge ca uns. DAR de fapt corporația are un scop extrem de malefic: clonează invitații plini de bani și de putere pentru a… evident conduce lumea. Frumos, dar de ce i-ar fi clonat și pe reporter și pe reporteriță nu e chiar clar. Mai ales că au mașini de programat creierele clonelor (au și teleportoare sau clonarea se face PRIN teleportare). WOOW.

in this future they probed her anus through her forehead

in this future they probed her anus through her forehead

fillthy

fillthy

bukake cclones from hell

bukake cclones from hell

teleportare!!!!

teleportare!!!!

Din multe puncte de vedere al doilea film Westworld este sub valoarea primului. Are mai multe estetici dar secvențe mai puțin inspirate (nu mai regizează Crichton) e cu umor și amor și comic relief pentru niște chestii care de fapt nu sunt chiar atât de sumbre cât să necesite asta. Dar are șarmului lui. Tocit de timp.

A treia tenativă de muls bani dintr-o idee bună a fost primul serial Westworld, recte Beyond Westworld. Ideea era că niște cyborgi au scăpat din parcul Delos, s-au infiltrat printre oameni și au scopuri ascunse, gen ceva cu arme nucleare. Succesul lui Beyond Westworld a fost atât de puțin și pipernicit încât serialul a fost rapid avortat din producție. Și prin 1980 serialele nu se avortau cu una cu 2.

Am avut acces la primele 4 episoade din Westworld, serialul HBO. Le-am băgat în calup (semi-binge) și am tras câteva concluzii. Ce se întâmplă este o expandare a miezului din Westworld. Dar parcului de distracții cu cyborgi și cyboarge Delos  i s-au amputat antichitatea romană și evul mediu. (poate pentru că după Rome și Spartacus și respectiv Game of Thrones putea să pară too much pentru HBO?) Nu avem nici fake cosmos, nici spaworld. (foooarte urât) Decât pistolari, saloon-uri și bordelouri. S-au păstrat și apăsat temele despre (lipsa de) moralitate și despre consumerizm/hedonisticitate (dus înspre exploatare/sclavagism). Totul verbalizat intens, că pe scenarist îl cheamă Nolan, e fratele lu fascistu cu Dark Knight și subtilitatea nu-i este punct forte. A apărut în peisaj vechea tehnofobie (destul de impregnată în primul film), acuma  rebranduită drept A.I. awareness.  Nu-i deloc rău ce se întâmplă, dar se întâmplă CAM LEEEEENT. Also, violențe da, dar la nudități suntem sub standardul mediu pentru o producție HBO. Și în ce privește protagoniștii suntem sub nivelul mediu, dar scenariul trage extrem de eficient de persoanjele secundare cât să mascheze câteva chestii.

Voi încerca  să fiu onest și fără de spoilere, deși în primele 4 episoade nu se întâmplă nimic epocal. Asta este o problemă mare și senzația ar fi că și serialul ăsta vrea să aibă vreo 5 sezoane deși ar putea rezolva optim totul în maxim 10 episoade, dar poate sunt eu prea atent la burți narative și complexități penal de inutile prin seriale.

evil cowboy guy is EVIL

evil cowboy guy is EVIL

 Yul Brynner murise încă de la Futureworld. Noul pistolar malefic este Ed Harris. Poate vi-l amintiți tot în rol de malefic prin The Hours, pardon A History of Violence. Acilea e un schepsis. Personajul lui Harris zice că-i om și că vrea să ajungă la nivelul final al jocului. Dacă a luat-o razna, dacă e chiar om și mai exact cine e de-și permite absolut orice prin WW nu știm încă. Dar știm că el adună toate persoanjele interesante și că nu are destul screen time.

virginica

virginica

Evan Rachel Wood joacă o virginică vaginică din aia de pus în fanteziile de labă ale unor texani bătrâni și 1000% Republicani. O himenalie care 1. ocupă abject de mult loc vizual în serial 2. nu face NIMIC Nu-i doar o eroare de casting (să zicem că unora poate le-o plăcea ERW, sunt destui bolnavi și bătrâni pe lumea asta) e și o eroare de script acilea, dacă nu începe să tragă cu lasere din sfârcuri sau să nască pui de dinozauri vii prin vreun orificiu  e complet ratat personajul. Deși se duce dincolo de simulacru, în laboratoare și acolo are un fel de relație cu unu, asta se putea întâmpla oricărui personaj.

matroana

matroana

Thandie Newton are un personaj bun și face minuni cu el. Ar fi și cazul, pentru că al modul sincer mi se pare singurul personaj feminin valabil scris și cu ceva de făcut în primele episoade. PLM, practic la fel ca virginica ERW matroana de bordel are o idee despre niște chestii tulburi dar chiar face chestii ca să investigheze. Până acum (primele 4 episoade) serialul s-a mișcat înainte vreo 10 centimetri și fix 8 din ăstia sunt pe spinarea personajului ăstuia.

si spui ca nivelul de lezbocite este ingrijorator de mare? nu-i nimic grav, e 2016.

si spui ca nivelul de lezbocite este ingrijorator de mare? nu-i nimic grav, e 2016.

Personajele astea 2 nu au nici straturi nici mistere, dar măcar nu ocupă destul timp cât să fie plicticoase.

savantzii

savantzii

Ăla negru e savant și are o agendă ascunsă. Tot verifică niște parametrii pe virginica roboțica și vai are și o dramă de familie. Scriptwriting for retarded americans 101, dar măcar este un personaj util. Funcționează în antiteză cu un corporatist care vrea violențe extreme de pus în scenă la Westworld. Ăsta e ăla milos și cu concepte și cruiozități despre AI. Enfin, din nou rudimentar, dar măcar ajută la poveste.

new-character

new-character

Rodrigo Santoro preia un xerox după gunslinger-ul lui Yul Brynner. Cam vreun sfert din personajul inițial din 1973. De-abia prin episodul 4 face ceva notabil, dar e parte dintr-un grup de cyborgi care sunt însărcinați din scenariu cu cauzarea de gore. Gore is good.

new-character-cah

new-character-cah

Cowboy-ul cel bun e la fel de șablon și la fel de inutil ca țărăncuța himenoasă. Par un duo de bibelouri de prost gust, dar măcar el nu ocupă atâta timp pe ecran.

să mi-o aduceți pe Julianne Moore într-o rochiță neagră

să mi-o aduceți pe Julianne Moore într-o rochiță neagră

Cheia misterul ar trebui să fie bătrânul savant, probabil nebun, în mod clar un personaj inutil, de la care filmele s-au abținut. Dar acilea iaca, un rol numai bun pentru o respectabilă bășină bătrână care oricât de bun ar fi fost odată de decenii nu a mai jucat ceva interesant. În cazul de față respectabila bășină bătrână este Sir Anthony Hopkins (de la Bobby, recte 2006 încoace nu-a mai scos un rol notabil) și admit e chair mișto să-l vezi, cam ca Hannibal Lecter pe prozac dând târcoale prin serial. Dar e mișto pentru că e Anthony Hopkins și pentru că îți aduce aminte de Lecter, nu pentru că personajul lui e bine gândit sau bine jucat. Manierizmele de actor bătrân sunt șarmante, dar rolul e un șablon umflat cu pompa din scenariu.

Ca să concluzionez: Westworld m-a ținut 4 episoade, deci funcționează ok. Are prea multe mistere pentru gustul meu (perfer unu și țeapăn, nu multe și confuzate între ele din scenariu) și în mod cert se putea face cu personaje mai puține și mai eficiente. Avansează mult prea lent (e SF cu cyborgi și inteligență artificială și multe împușcături, nu-i tarkovsky, FFS)  O să mă decid la episodul 6 dacă mă mai interesează sau nu. Ar face bine să tragă cineva cu lasere din sfârcuri până atunci. Și ar face bine să nu deraieze nici în zona de LOST (rahat aruncat cu escavatorul pe post de MISTERE PESTE MISTERE)  nici în zona de semidocție pompoasă (mereu un pericol când pe unu îl cheamă Nolan și se crede talentat).